بلد العميان

انها حقا بلد العميان كل مابها اعمي الله قلوبهم وكل من منا الله عليه بالبصيرة اختار ان بكون اعمي

Thursday, September 21, 2006

ابتسم انت في كليه الهندسه

ابتسم أنت في كلية الهندسة عندما تعلم أن لديك محاضرة الساعة 8 صباحا و جميع الكليات حولك تبدا محاضراتها الساعة 10 او 11 اذن أنت في كلية هندسة عندما تستيقظ كل يوم و تعلم ان لديك حفنة من السكاشن و المحاضرات و غيرك بياخد 3 ايام أجازة في الأسبوع غير الجمعة و العطلات الرسمية ابتسم أنت في كلية هندسة.عندما تقول لسائق التاكسي كلية هندسة في نظر لك نظرة حاسد و حاقد ( على ايه يا حسرة ) ثم يوصلك مشوار الاثنين جنيه و يقولك عشرة ( طمعا في المهندس الصغير ) ابتسم أنت في كلية هندسة عندما تطلب احد أصدقائك فتجده نائم و أنت لا ابتسم أنت في كلية هندسة عندما تدفع في الدروس ما يساوى تمن جهاز عروسة ابتسم أنت في كلية هندسة عندما تحسب بالجمع دون الطرح مدة تعليمك فتجده
ا تحقق المعادلات التالية:مدة تعليمي الإجمالية = مدة التعليم الأساسي + التعليم الجامعي + التحابيش ------
1)------ و علما بان التعلم الأساسي= التعليم الأساسي + التعليم الثانوي إذن التعليم الأساسي = التعليم
الابتدائي + التعليم الاعدادى + الثانوي -------------- (2)
و علما بان التعليم الجامعي = سنوات اكاديمى + سنة امتياز -------------- (3)
و علما بان التحابيش = دبلومة + ماجستير + دكتوراة -------------- (4)
و بالتعويض من 2 و 3 و 4 في 1اذنمدة التعليم الاجمالى = الابتدائي+ الاعدادى +الثانوي + اكاديمى جامعي +الامتياز+ دبلومة +ماجستير+دكتوراةمدة التعليم الإجمالي = 6+3+3+6+1+2+4+4=29 سنة مع الشغل و النفاذ (بفرض عدم الدبلرة[^o)])إذن ابتسم أنت في كلية هندسة مما سبق نستنتج انك سترى اللحظات التالية في حياتك :أنت بتدريس و صاحبك اللى ف تجارة خلاص بيشتغل ابتسم أنت في كليةهندسة... أنت في كلية هندسة الجيش و صاحبك بتاع آداب بيتجوز ابتسم أنت في كلية هندسة...أنت بتبدا حياتك و صاحبك بتاع خدمة اجتماعية اتجوز و خلف 3 عيال و سافر برة يشتغل و رجع بعد طول غربة ابتسم أنت في كلية هندسة.عندما تحضر كل السكاشن و تذاكر المحاضرات و تاكل الكتب و بعدين تجيب جيد نظرا لرخامة دكتور لجنة الشفوى ابتسم أنت في كلية هندسة عندما يعاملك الدكاترة كانها بتنتقم منك ابتسم أنت في كلية هندسة.عندما تجد كليتك و سط المصانع بما في ها من آسمنت و تراب و ارف ابتسم أنت في كلية هندسة.عندما تجد كليتك معزولة عن باقى الكليات خوفا من أنتقال الامراض الى طلبة الكليات الاخرى ابتسم أنت في كلية هندسة.عندما لا تجد في كليتك كافتريا عدلة ابتسم أنت في كلية هندسة.عندما تكون حفلة الاستقبال في الكليات الاخرى على انغام الموسيقى و أنت في حفلتك قاعد جوة المدرج سامع خطبة عريضة لعميد الكلية ابتسم أنت في كلية هندسةعندما لا يجد الشباب في الكلية من البنات ما يفتح نفسهم للذهاب ابتسم أنت في كلية زفت... عندما لا تجد البنات في الكلية من الولاد ما يفتح نفسهن للذهاب ابتسمى أنتى في كلية زفتة.عندما يصاب الشباب بالصلع في سنة 3 و البنات بالتجاعيد ابتسم أنت في كلية هندسة

5 Comments:

Blogger cast2way said...

على فكرة شكلك اعمى بس دمه خفيف
وانا دايما مبتسم
ده حتى البنات دايما بيقولولى ان انت ضحكتك حلوة اوى
بس انت شكلك عندك عقدة من حاجة معينة
ممكن تقولنا عليها

.و.السلام

9/21/2006 12:49:00 pm  
Blogger سندباد مصري said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

9/23/2006 10:30:00 am  
Blogger admelmasry said...

يااااااااااه

ده انت محروق قوي ياعييني

والله صعوبت عليا

9/23/2006 03:54:00 pm  
Blogger gwad said...

بص انا ممكن اجى واشبكلك عند سور البلكونة وتنط ممكن
تحياتى

9/24/2006 10:23:00 pm  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

ابتسم يا عم

10/02/2006 09:21:00 am  

Post a Comment

<< Home